24. juni 2026 | Galleri
H.M. Kongen indviede fane ved Beredskabsstyrelsen Sydjylland
Del
H.M. Kongen indviede fane ved Beredskabsstyrelsen Sydjylland
H.M. Kongen indviede og overrakte den 24. juni 2026 en fane til Beredskabsstyrelsen Sydjylland i Haderslev.
Afdelingens nye fane er Beredskabsstyrelsens tredje kongeligt indviede fane.
Foto: Beredskabsstyrelsen ©
H.M. Kongen indviede fane ved Beredskabsstyrelsen Sydjylland
Hans Majestæt blev modtaget af direktør for Beredskabsstyrelsen Kenneth Pedersen til lyden af en Fanfare for Danmarks Regent, der blev fremført af Slesvigske Musikkorps.
Foto: Beredskabsstyrelsen ©
H.M. Kongen indviede fane ved Beredskabsstyrelsen Sydjylland
Chefen for paradestyrken, kolonnechef Lars Enevoldsen udbragte et trefoldigt leve for Kongen, hvorefter Hans Majestæt inspicerede paradestyrken ledsaget af Beredskabsstyrelsens direktør.
Foto: Beredskabsstyrelsen ©
H.M. Kongen indviede fane ved Beredskabsstyrelsen Sydjylland
Faneindvielsen blev indledt med, at Beredskabsstyrelsens nye fane blev ført ind i tildækket tilstand til lyden af Beredskabsstyrelsens 80-års jubilæumsmarch. Herefter blev fanen afdækket og placeret i fanevuggen på paradepladsen.
Den kongeligt indviede fane er et symbol på fællesskab, korpsånd og styrelsens indsatser.
Foto: Beredskabsstyrelsen ©
H.M. Kongen indviede fane ved Beredskabsstyrelsen Sydjylland
Hans Majestæt holdt en kort tale for Beredskabsstyrelsens nye fane og slog derefter det første søm i fanen, hvorefter Slesvigske Musikkorps fremførte ”Kong Frederik X’s honnørmarch” i forkortet udgave.
Foto: Beredskabsstyrelsen ©
H.M. Kongen indviede fane ved Beredskabsstyrelsen Sydjylland
Faneindvielser er en gammel skik, hvor der bliver slået tre ceremonielle søm i fanen; ét for Kongen, ét for fædrelandet og ét for modtageren af fanen.
Foto: Beredskabsstyrelsen ©
H.M. Kongen indviede fane ved Beredskabsstyrelsen Sydjylland
Direktøren for Beredskabsstyrelsen slog det andet søm i fanen, hvorefter Slesvigske Musikkorps fremførte et vers af ”Der er ingenting, der maner”.
Foto: Beredskabsstyrelsen ©
H.M. Kongen indviede fane ved Beredskabsstyrelsen Sydjylland
Chefen for Operationsdivisionen, Peter Kragh, slog det tredje søm i fanen under Slesvigske Musikkorps' fremførelse af ”Vaj højt, vaj stolt og frit vort flag”.
Foto: Beredskabsstyrelsen ©
H.M. Kongen indviede fane ved Beredskabsstyrelsen Sydjylland
Efter de tre ceremonielle søm var slået i Beredskabsstyrelsens nye kongeligt indviede fane, trådte Kongen frem til chefen for paradestyrken og overrakte fanen.
Til sidst udråbte chefen for paradestyrken et ”Gud bevare Kongen”, hvorefter Slesvigske Musikkorps fremførte ”Kongesangen”.
Foto: Beredskabsstyrelsen ©