Kongeskibet Dannebrog

Kongeskibet Dannebrog blev bygget i 1931-1932 og tjener som officiel og privat residens for den kongelige familie på sommertogt i Danmark, eller når de er på oversøiske officielle besøg.

Kongeskibet Dannebrog er navngivet af Dronning Alexandrine i København i 1931 og hejste kommando første gang den 26. maj 1932. Dannebrog tjener som officiel og privat residens for H.M. Dronningen samt øvrige medlemmer af den kongelige familie, når de er på sommertogt i hjemlige farvande eller på oversøiske officielle besøg. Skibet tager under sine togter også del i opgaver som for eksempel farvandsovervågning, søredning og uddannelse af kommende officerer.

Dannebrog blev bygget i 1931-1932 på Orlogsværftet i København, som afløser for det forrige kongeskib hjuldamperen Dannebrog fra 1879. Skibets skrog er bygget af stål i nittet konstruktion på et tværskibs spantesystem, skibet har klipperstævn og elliptisk hæk. Set udefra kan Kongeskibet deles i to sektioner; foran skorstenen er der plads til besætningens underbringelse, laster og maskine. Ved anløb af danske og udenlandske havne benyttes det overdækkede agterdæk til receptioner.

Den kongelige beboelse rummer Dronningens arbejdsværelse, spisesalon, fællessalon, soverum med mere. Dronningen tager personligt del i interiørets indretning, valg af møbler og generel udrustning. Den kongelige afdeling rummer møbler og udrustning fra det forrige kongeskib fra 1879.

Kongeskibet Dannebrog ved ankomst til havnen i Klaksvík, Færøerne. Foto: Mads Claus Rasmussen, Ritzau Scanpix ©
Kongeskibet Dannebrog i ishavet ved Grønland. Foto: Hanne Juul, Billed-Bladet ©

Kongeskibet Dannebrog er en selvstændig kommando, som administreres af Dronningens Jagtkaptajn, der er medlem af Majestætens hofstab. Dannebrogs fulde besætning består af ni officerer, syv sergenter, to konstabler og 36-39 værnepligtige, som alle er specielt udvalgt fra Søværnet.

Hvert år i januar starter et nyt hold værnepligtige på Søværnets grundskole i Frederikshavn, hvor de gennemgår en omfattende sømilitær grunduddannelse, før de møder om bord på Kongeskibet Dannebrog i april.

Det er de værnepligtige, der varetager alle praktiske opgaver om bord, såsom rorgænger- og udkigstjans under sejlads, vagttjeneste i havn samt rengøring og pudsning af den anseelige mængde messing, der findes i skibet både udvendigt og indvendigt. Også kokke, bager og maskinfolk er værnepligtige med relevante faglige uddannelser. Efter endt tjeneste og uddannelse om bord på Kongeskibet fortsætter en stor del af de værnepligtige deres karriere i Søværnets andre skibe.

Befalingsmændene er normalt tilkommanderet i to-fire års perioder, mens de menige værnepligtige kun er med én sommer.

Års-afskedsparade med besætningen på Kongeskibet Dannebrog. Foto: Kongehuset ©
Kronprinsfamilien aflagde i 2018 officielt besøg på Færøerne med Kongeskibet Dannebrog. Foto: Mads Claus Rasmussen, Ritzau Scanpix ©

Fakta

Siden indsættelsen i 1932 har Kongeskibet Dannebrog uddannet cirka 3.300 værnepligtige og sejlet mere end 800.000 sømil.

Skibet har desuden besøgt hovedparten af havnene i Danmark, Grønland og på Færøerne. Skibet har også besøgt europæiske havne, især i Frankrig, og har været i Middelhavet, Caribien samt den Amerikanske Østkyst.

Kongeskibets dimensioner:  

  • Længde overalt (fra spidsen af bovsprydet til agterkanten af hækken): 87,4 meter
  • Bredde: 10,4 meter 
  • Dybgang: 3,9 meter 
  • Mastehøjde: 23 meter 
  • Maskineri: To B&W Alpha Diesel på hver 870 hk, drivende to skruer med variabel stigning

En større modernisering blev udført i 1980-1981, hvor man blandt andet udskiftede maskinrummet.

Kongeskibet Dannebrog ved kaj i Sønderborg, 2010. Foto: Kongehuset ©