Forhandlingsleder udpeget

Hendes Majestæt Dronningen og Hans Kongelige Højhed Kronprinsen har i dag den 19. juni 2015 fra kl. 14.00 på Amalienborg modtaget repræsentanter for de politiske partier, der er repræsenteret i det nye folketing.

Repræsentanter for Dansk Folkeparti, Venstre og Det Konservative Folkeparti, der tilsammen råder over 77 mandater, har tilrådet, at det overdrages Venstres formand Lars Løkke Rasmussen at lede forhandlingerne om dannelsen af en regering; Det Konservative Folkeparti har yderligere tilkendegivet, at en sådan regering skal kunne samarbejde bredt, med en reformorienteret, erhvervsvenlig, økonomisk politik. Repræsentanter for Liberal Alliance, der råder over 13 mandater, har tilrådet, at det overlades Venstres formand Lars Løkke Rasmussen at lede forhandlingerne om dannelsen af en borgerlig flertalsregering bestående af Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance. 

Repræsentanter for Socialdemokraterne, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti, der tilsammen råder over 85 mandater, har tilrådet, at det overlades Helle Thorning-Schmidt at lede forhandlingerne om dannelse af en ny regering. 

Hendes Majestæt Dronningen har herefter modtaget den fungerende statsminister, der på baggrund af de faldne udtalelser, har draget den konklusion, at partier, der repræsenterer et flertal i Folketinget, har anbefalet, at Venstres formand Lars Løkke Rasmussen udpeges til at lede forhandlingerne om dannelsen af en borgerlig flertalsregering bestående af Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance. Den fungerende statsminister har med henvisning hertil tilrådet Dronningen at overdrage Venstres formand at lede sådanne forhandlinger.

I overensstemmelse hermed har Dronningen anmodet Venstres formand, Lars Løkke Rasmussen om at lede forhandlinger med henblik på dannelse af en borgerlig flertalsregering bestående af Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance. 

 

Henning Fode
Kabinetssekretær