Pressemeddelelse: Kongehusets årsrapport 2020

I dag offentliggøres årsrapporten for Kongehusets virksomhed 2020.

Året i Kongehuset blev stærkt præget af coronakrisen. Dette betød blandt andet aflysning eller udskydelse af store begivenheder som Hendes Majestæt Dronningens 80-års fødselsdag, den kongelige families deltagelse i markeringen af 100-året for Genforeningen, sommertogter med Kongeskibet Dannebrog, Royal Run og Hans Kongelige Højhed Prins Christians konfirmation.

Desuden måtte den kongelige families officielle arrangementer og andre gøremål tilpasses den nye virkelighed med afholdelse af virtuelle møder og arrangementer.

I løbet af året engagerede Dronningen og den kongelige familie sig ved forskellige lejligheder i Danmarks håndtering af krisen, herunder med Majestætens ekstraordinære tale til befolkningen den 17. marts. Samtidig gik Kongehuset nye veje i markeringen af begivenheder som Dronningens runde fødselsdag, hvor store dele af fejringen foregik digitalt.

Kongehusets årsrapport 2020 består – udover beretningen og en oversigt over den kongelige families officielle program – af årsregnskabet for Den Kongelige Civilliste og for Hans Kongelige Højhed Kronprinsens årpenge.

Regnskabet for Civillisten i 2020 viste et overskud på cirka 2,1 millioner kroner. Årets resultat afspejler, at coronakrisen medførte en række besparelser som følge af det lavere aktivitetsniveau.

Link til årsrapporten om Kongehusets virksomhed 2020.