Pressemeddelelse: Kongehusets årsrapport 2022

I dag offentliggøres årsrapporten for Kongehusets virksomhed 2022.

Året var præget af eksterne som interne udfordringer for Kongehuset. Krigen i Europa, energi- og inflationskrisen samt den generelle økonomiske ustabilitet påvirkede Kongehuset, ligesom det var tilfældet i resten af samfundet. Årets begyndelse var fortsat præget af coronapandemien, hvilket betød, at Kongehuset måtte aflyse eller udsætte en række arrangementer og begivenheder.

Ikke desto mindre var 2022 et både travlt og varieret år for Hendes Majestæt Dronningen og den kongelige familie, som deltog i omkring 500 officielle begivenheder og arrangementer i Danmark og i udlandet.

Dronningens historiske 50-års Regeringsjubilæum blev markeret gennem hele 2022. Året bød også på andre festlige fejringer i den kongelige familie i forbindelse med Hendes Kongelige Højhed Kronprinsessens 50-års fødselsdag og Hendes Kongelige Højhed Prinsesse Isabellas konfirmation.

Kongehusets årsrapport 2022 består – udover beretningen – af årsregnskabet for Den Kongelige Civilliste og Deres Kongelige Højheder Kronprinsens og Kronprinsessens årpenge.

Regnskabet for Civillisten viste et underskud på cirka 8,4 millioner kroner. Årets resultat afspejler, at Kongehuset ekstraordinært havde budgetteret med et underskud i form af forbrug af opsparingen til at gennemføre aktiviteter i forbindelse med Dronningens Regeringsjubilæum.

Regnskabsresultatet blev yderligere påvirket af de øgede energipriser og den generelt høje inflation. Det økonomiske resultat afspejler desuden investeringer i it-sikkerhed, mobile arbejdspladser, bæredygtighed samt i vedligeholdelse af lokaler.

For indeværende år vil det økonomiske resultat betyde et væsentligt fokus på yderligere effektiviseringer og prioriteringer i relation til Kongehusets virke.

Link til årsrapporten om Kongehusets virksomhed i 2022.